Samenwerken school en coach belangrijker dan ooit

Foto: Senzy By Nature

De tijd waarin wij nu leven is behoorlijk ingewikkeld voor veel ouders en kinderen. Het is een tijd waarin ouders voortdurend schommelen tussen werk, opvoeden, sociale contacten en Corona.

Kinderen die voorheen met een snotneus gewoon naar school konden moeten nu thuis online les volgen en testen. Maar niet voor iedere ouder is het makkelijk te regelen om bij het ‘zieke’ kind thuis te kunnen blijven en de rol als docent waar te nemen. En dus blijft thuisonderwijs voor veel gezinnen een uitdaging, kinderen lopen belangrijke zaken op school mis of vinden het moeilijk om de lesstof te volgen.

Gevolgen van Corona

Ook moeten de gevolgen van Corona op het gebied van sociaal en emotioneel welzijn van de kinderen niet onderschat worden. Voor veel kinderen zijn de (soms) wankele situatie rondom onderwijs, de mindere sociale contacten, het wegvallen van hobby’s/sporten en het nieuws op tv veel stof tot nadenken. Om te zorgen dat kinderen niet achter gaan lopen en om het emotionele welzijn van de kinderen in de gaten te houden, werken scholen dan ook steeds vaker samen met diverse disciplines. Je kunt hierbij denken aan bijlesdocenten en kindercoaches op verschillende gebieden.

Om deze uitdagingen op te kunnen vangen zijn er Nationaal Programma Onderwijs gelden beschikbaar gesteld. Deze NPO gelden mogen de scholen inzetten voor verschillende doeleinden. Eén daarvan is het inzetten van bijvoorbeeld een kindercoach die het kind 1 op 1 begeleiding kan geven op school.

Kindercoach Marrit uit Putte is inmiddels met diverse scholen in gesprek gegaan. Zij vertelt waar de kindercoach ingezet kan worden en waarom het welzijn van de kinderen zo belangrijk is. “Er zijn verschillende soorten gezinnen en ouders waarin een kind op groeit. Als een ouder overdag weinig tijd heeft voor hun kind (bijvoorbeeld door werk) dan kan het kind niet altijd alles kwijt wat het zou willen. Het kan om diverse redenen vastlopen op school of er komen emoties naar voren waar het kind of de ouders moeilijk mee om kunnen gaan. Ook op een school moet de docent zijn/haar aandacht verdelen over een groep kinderen waardoor 1 op 1 begeleiding soms een uitdaging is. Hoe fijn is het dan dat een kindercoach wel die 1 op 1 aandacht aan het kind kan geven?”

Wandelcoaching

Vaak in de vorm van een coachingspel, een creatieve activiteit of een wandelcoaching brengt de kindercoach een gesprek op gang met het kind. De waardevolle informatie die het kind deelt kan (in overleg en per situatie verschillend) gedeeld worden met docenten en ouders. Op deze manier krijgen de diverse disciplines een idee wat er speelt bij het kind en kan er tijdig ingegrepen worden.

“Waar wij als kindercoach ook heel goed voor ingezet kunnen worden is extra hulp bij het maken van opdrachten die de kinderen lastig vinden. Dit kan op school of in de thuissituatie plaatsvinden. Ook zie ik in mijn praktijk kinderen die vastlopen bij het invullen van hun vrije tijd nu hun hobby’s wegvallen door Corona en er minder mogelijk is door de QR-code. Hier bied ik nu diverse activiteiten voor aan, na de schooltijden en op studie- en vrije dagen”.

Op haar website: www.senzybynature.nl is hier meer informatie over te vinden. Ook via Marrit haar social media kanalen (zie Facebook en Instagram) brengt zij veel informatie over het coachen van kinderen en houdt zij jullie op de hoogte van de activiteiten die zij organiseert. Zeker de moeite om even een kijkje te nemen…

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Senzy by Nature

Cookieinstellingen