Dienstregeling in Bergen op Zoom verandert per 15 december 2019

Foto: Jan Krijtenburg

De dienstregeling in Bergen op Zoom verandert per 15 december 2019. En dat heeft misschien ook invloed op jouw rit. Arriva, de provincie en de gemeente Bergen op Zoom herstructureerden het buslijnennet om het efficiënter te maken. Dat meldt Bravo.

Met de herstructurering van het lijnennet wil de vervoerder bussen en andere mobiliteitsvormen efficiënter en slimmer inzetten, zodat het aanbod beter aansluit op de vraag. “Uiteraard met behoud van de kwaliteit, betaalbaarheid en de vrijheid van reizen met het OV.” Dit zegt de vervoerder over de wijzigingen:

Nieuwe mobiliteitsvormen

Vanuit de provinciale en gemeentelijke visie op (gedeelde) mobiliteit denken we voor dit nieuwe lijnennetwerk verder dan alleen OV-bussen. We introduceren ook mix van andere vervoersvormen die op sommige plekken beter passen, zoals de (deel-)fiets, scholierenlijn en flexibele vormen van vervoer (Bravoflex). En zo ziet dat eruit.

De 6 grootste veranderingen in Bergen op Zoom (per 15 december)

1. Streeklijnen nemen de functie over van de stadslijnen 
De streeklijnen nemen de functie over van enkele stadslijnen. De stadslijnen 22 en 23 komen hiermee te vervallen. Stadslijn 25 blijft wel rijden en verbindt Bergse Plaat met de binnenstad en het station.

Klik hier voor een uitleg over de Streeklijnen

2. Nieuw: Scholierenlijn 110 (Dinteloord – Steenbergen – Bergen op Zoom – Hoogerheide – Ossendrecht Postbaan)
In de spits gaat de nieuwe scholierenlijn 110 rijden. Deze lijn maakt verschillende scholen in het voortgezet onderwijs in Bergen op Zoom en Woensdrecht vanuit de regio bereikbaar, zonder overstap. Hiermee spelen we in op de vervoersvraag van scholieren. Snel en direct naar school.

Klik hier voor een uitleg over de scholierenlijn 110

3. Introductie Bravoflex 
Binnen Bergen op Zoom introduceren we Bravoflex. Een flexibele vervoerservice op bestelling. Met Bravoflex reis je kriskras door Bergen op Zoom van halte naar halte of het station. Zonder vaste route en opstaptijden, want die bepaal jij.

Klik hier voor een uitleg over Bravoflex

4. Alternatieven Halsteren en Lepelstraat 
Streeklijn 111 krijgt een andere route en rijdt vanaf 15 december niet meer door de kernen Halsteren en Lepelstraat. Reizigers kunnen gebruik maken van de streeklijnen 310 en 110 die wel door Halsteren blijven rijden. Deze lijnen rijden veel vaker dan de oude lijn 111 (ook ’s avonds en in het weekend). Reizigers uit Lepelstraat die niet willen of kunnen fietsen naar de dichtstbijzijnde halte in Halsteren (halte Molenplein) kunnen straks tegen OV-tarief met de deeltaxi naar deze halte reizen. Voor ouderen en mensen met een beperking uit Halsteren en Lepelstraat is ook de bestaande Plusbus een goed alternatief

Klik hier voor een uitleg over de Plusbus

5. Introductie Bravofiets (voorjaar 2020)
Vanaf het voorjaar van 2020 (maart/april) starten we met Bravofiets. Er komen circa 10 uitgifteplaatsen met elk maximaal 10 deelfietsen. Een mooi alternatief om snel en makkelijk de stad in te gaan of vanaf de bushalte het laatste stukje naar de eindbestemming af te leggen.

Klik hier voor een uitleg over Bravofiets

6. Extra aandacht voor overstappunten 
Bij belangrijke overstappunten hebben we extra aandacht voor fietsstallingen. Ook zetten we de eerste stappen om een aantal haltes, knooppunten en stations verder uit te bouwen met meer voorzieningen voor de reiziger.

Klik hier voor een uitleg over de overstappunten

Reacties