Medisch coaches staan patiënten ook bij in coronatijd

Foto: Bravis ziekenhuis

De medisch coaches in het Bravis ziekenhuis staan in deze coronatijd de patiënt op afstand bij .

De ondersteuning op afstand is waardevol en veilig

Stressvol moment.

Een gesprek met een arts is een stressvol moment. Daardoor komt de boodschap niet altijd over en worden vragen vergeten. In 2019 zijn op de polikliniek Reumatologie in het Bravis ziekenhuis patiënten begeleid door een medisch coach van MedGezel. Dat is zo goed bevallen dat gezocht is naar manieren om hier een vervolg aan te geven.

Coronatijd

In coronatijd zijn begeleiders in principe niet welkom op spreekuren. Daar is een oplossing voor gevonden die de komende tijd wordt getest. De medisch coach staat de patiënt op afstand bij en zorgt zo voor een waardevolle en veilige ondersteuning mét persoonlijke aandacht.

De medisch coaches zijn geneeskundestudenten die door de sociale onderneming MedGezel zijn getraind om patiënten bij te staan. De begeleiding wordt door iedereen enthousiast ontvangen en ondersteunt door de projectgroep Samen Beslissen van het Bravis ziekenhuis.

Beter voorbereid

“Ik was beter voorbereid omdat ik vooraf nog eens na kon denken over wat er allemaal ging komen. Ook was ik rustiger en minder zenuwachtig”, liet een patiënt weten. Reumatoloog Jos Hoes van het Bravis ziekenhuis stelt dat de MedGezel ook een toegevoegde waarde heeft voor artsen. “Dit past helemaal in ons streven dat patiënt en arts samen beslissen, terwijl het weinig tot geen extra inspanning vraagt”, zegt hij. De student helpt niet alleen mensen, maar leert ook van deze ervaringen.

“Het heeft me inzicht gegeven in mijn eigen krachten en valkuilen, waardoor ik nog authentieker ben als arts en als mens”, vertelt Kim van den Hoek, zesdejaars geneeskundestudent. Kortom, het is voor alle partijen waardevol om een medisch coach aan te laten sluiten. Dat was precies de missie van kinderarts Michaëla Kuijpers bij de oprichting van MedGezel.

Op afstand

Sinds de coronapandemie is dat ‘aansluiten’ niet meer vanzelfsprekend. Patiënten worden verzocht om zoveel mogelijk alleen naar het spreekuur te komen. “Daar hebben we iets op gevonden”, meldt Eveline van den Bos, senior consultant healthcare van BKV. Het bureau begeleidt de geneeskundestudenten in hun functie als MedGezel. “De studenten ondersteunen op afstand de patiënten bij hun afspraak bij de reumatoloog in het Bravis ziekenhuis.

MedGezel belt patient op

Voorafgaand aan het bezoek belt de MedGezel de patiënt op om kennis te maken, de begeleiding door te nemen en het aanstaande bezoek voor te bespreken. Het gesprek met de reumatoloog in de spreekkamer wordt via een gebruiksvriendelijke innovatieve app (Invidii) in beeld en geluid opgenomen. Deze app is een initiatief van reumatoloog Jos Hoes. De opname wordt door de MedGezel op afstand met de patiënt besproken. De MedGezel maakt ook een duidelijk verslag van het bezoek en licht indien gewenst de mantelzorger in over zaken die zijn besproken.”

Volkomen veilig

De begeleiding is volkomen veilig, benadrukt Eveline. “De MedGezellen zijn vanzelfsprekend gebonden aan hun geheimhoudingsplicht. Het gesprek wordt in een beveiligde omgeving opgenomen. Bovendien worden de beeld- en geluidsopnamen vier weken na afloop automatisch verwijderd.”

Aftrap van de pilot

Maandag 25 januari vond de aftrap van de pilot plaats met de negen MedGezellen die de patiënten in het Bravis ziekenhuis de komende tijd gaan ondersteunen. “Bravis is het eerste ziekenhuis dat op deze manier de medisch coaches inzet. We hadden het op afstand begeleiden van patiënten al op de planning staan, maar het is door corona versneld ingevoerd. Zeker nu de patiënt zoveel mogelijk alleen naar de spreekuren komt, is ondersteuning zeer waardevol. We zijn blij dat we dat op deze manier kunnen aanbieden.”

Reacties