Nieuwe containerterminal in Bergen op Zoom

Foto: Vincent Krijtenburg

Logistiek bedrijf H.Essers plant de bouw van een nieuwe containerterminal in Bergen op Zoom.

Op de kop van het Noordland

De firma H.Essers heeft met de gemeente Bergen op Zoom een overeenkomst ondertekend voor de aankoop van een buitendijks perceel op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom. Op die strategische locatie, direct aan het Schelde-Rijn Kanaal tussen de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam, zal de nieuwe Markiezaat Container Terminal gebouwd worden.

H.Essers nam vorig jaar de chemische logistieke activiteiten van de Nederlandse Meeus Group over, en maakt nu versneld werk van de vernieuwing van de bestaande binnenvaart terminal. “De nieuwe terminal zal buiten de sluis gebouwd worden, en een grotere capaciteit hebben. Daarmee willen we onze positie in Nederland versterken”, aldus CEO van H.Essers Gert Bervoets. “De containerterminal zal Bergen op Zoom ook steviger op de logistieke en economische kaart zetten. Begin 2023 moet de bouw van start gaan, waarna de site in 2024 operationeel zal zijn.”

Markiezaat Container Terminal

De nieuwe Markiezaat Container Terminal komt te liggen op een buitendijks perceel nabij de Burgemeester Peterssluis, op de kop van de haven van Bergen op Zoom. Hij zal de huidige terminal, die zich aan de Vierlinghweg bevindt, vervangen. Die vernieuwingsoperatie was al langer een plan, maar H.Essers maakt er nu versneld werk van. “De huidige ligging is immers niet optimaal”, aldus Gert Bervoets. “Een eerste argument is de geluidshinder voor de buurtbewoners. Daarnaast betekent de binnendijkse ligging dat alleen kleinere schepen de terminal kunnen bereiken, omdat ze door de smalle sluis moeten. En die zijn bovendien afhankelijk van de werkuren van de brugwacht. Tot slot heeft de terminal zijn maximale capaciteit bereikt. Qua oppervlakte en faciliteiten voldoet hij niet langer aan de steeds groeiende vraag van klanten. De site aan de Vierlinghweg zal op termijn vrijgemaakt worden en daarna mogelijk ruimte bieden aan kleine waternijverheid.”

De huidige container terminal

Capaciteit 250.000 TEU/jaar

De nieuwe terminal zal veel sneller bereikbaar zijn per schip en zal zich daardoor verder van de woonkernen bevinden. De terminal krijgt een versterkte kademuur van 325 m lang. Daarnaast wordt binnendijks tot een totaal van 220.000 m² aan magazijnruimte gebouwd. Twee containerkranen zorgen er voor het efficiënt stapelen en verplaatsen van de containers. Op de huidige locatie worden 140.000 TEU per jaar behandeld. De nieuwe terminal zal een capaciteit hebben van 250.000 TEU per jaar.
* TEU is de aanduiding voor de afmetingen van containers. De afkorting betekent ‘Twenty Foot Equivalent Unit’. De meest gebruikte containers zijn 2 TEU.

Positie in chemie- en farmalogistiek versterken

“De bouw van de nieuwe terminal sluit aan bij onze groeistrategie en onze ruimere positionering in Nederland. We willen onze klanten totaaloplossingen bieden, gaande van opslag en multimodaal transport tot value added services. Daarom investeren we voortdurend in systemen om onze aanpak efficiënter, veiliger en duurzamer te maken. En die strategie werpt zijn vruchten af, want de vraag naar onze logistieke oplossingen blijft toenemen. We hebben dus ook nood aan voldoende ruimte om aan die vraag tegemoet te blijven komen.”

Strategische ligging voor binnenvaart

H.Essers koos de nieuwe locatie vanwege de strategische ligging van Bergen op Zoom, centraal tussen de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. De nieuwe locatie ligt ideaal aan het druk bevaren Schelde-
Rijn Kanaal. Op die manier biedt de logistieke speler zowel warehousing en activiteiten met toegevoegde waarde, maar ook transportoplossingen over het water voor bedrijven uit de regio die willen importeren en exporteren via de zeehavens. Daarnaast zal de Markiezaat Container Terminal ook dienen om containerladingen van binnenschepen te consolideren, want de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam lossen alleen binnenschepen met een minimum aantal containers aan boord. Zo vermijdt H.Essers dat die containers over de weg moeten.

Duurzaam

“Een duurzame oplossing dus, die past in onze synchromodale visie op transport. We willen ladingen steeds op de meest efficiënte manier vervoeren. En daartoe maken we optimaal gebruik van de verschillende vervoersmodi. Daarom zetten we de komende jaren sterk in op transport via het binnenwater. Zo werken we met Port of Limburg in België aan een gelijksoortig project. Met de komst van de Markiezaat Container Terminal beschikken we binnenkort over multimodale corridors van Genk tot Antwerpen én van Antwerpen tot Rotterdam.”

Boost voor lokale economie

De nieuwe Markiezaat Container Terminal komt ook Bergen op Zoom ten goede. De stad wordt steviger op de kaart gezet als logistieke hub, centraal gelegen tussen Antwerpen en Rotterdam. Dat maakt de regio nog aantrekkelijker voor bedrijven die totaaloplossingen zoeken: warehousing, toegevoegde waarde activiteiten, en multimodale transporten voor import en export. Op de site zelf kunnen zo’n 50 mensen aan de slag, maar de bouw van de terminal en de nieuwe magazijnen zal zeker ook 100’en indirecte jobs opleveren.

In 2024 operationeel

Nu de verkoopovereenkomst getekend is, start H.Essers in januari 2022 met het indienen van de vergunningaanvraag. Die moet medio 2022 klaar zijn. In 2023 hoopt H.Essers zijn vergunning te krijgen en te kunnen starten met de bouw. Uiteindelijk moet de Markiezaat Container Terminal in 2024 operationeel zijn.

Cookieinstellingen