Hier wordt de aangehouden vermeende cybercrimineel van verdacht

Foto:

De politie hield vorige week in een woning aan de Meidoornlaan in Bergen op Zoom een vermeende cybercrimineel aan. Waar wordt hij van verdacht?

Rechercheurs van het politiedistrict Zeeland wilden in een lopend rechercheonderzoek naar bankhelpdeskfraude een 30-jarige man zonder vast adres aanhouden. Uit onderzoek bleek dat de man in een woning aan de Meidoornlaan in Bergen op Zoom zat. Hij kon daar worden aangehouden. De man wordt verdacht van meerdere gevallen van bankhelpdeskfraude. Die zou hij niet alleen in Zeeland en West-Brabant hebben gepleegd, maar ook op andere plaatsen in Nederland. Dat meldt de politie.

Wat is bankhelpdeskfraude precies? De politie legt het uit: “Bij deze oplichtingstruc bellen fraudeurs mensen thuis op en doen zich voor als bankmedewerkers. De slachtoffers kunnen in het beeldscherm van hun telefoon soms het daadwerkelijke nummer van de bank zien. De oplichters hebben gedetailleerde gegevens van slachtoffers, zoals rekeningnummers. Ze maken het slachtoffer wijs dat hun bankrekening niet meer veilig is. Slachtoffers krijgen daarna de vraag om zelf hun hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Dat is uiteraard een rekening van de oplichter. In andere gevallen komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij hen thuis ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind.”

Als je zo’n telefoontje krijg, kun je volgens de politie het best de verbinding verbreken. “Bel dan zelf je bank via een algemeen bekend nummer en wacht tot je iemand aan de lijn krijgt. Dan kun je zelf controleren of datgene wat is verteld wel klopt.”

Ben je slachtoffer van bankhelpdeskfraude? Bel dan direct je bank ter voorkoming van (vervolg)schade, als voor het aanvragen van mogelijke compensatie. De politie adviseert ook om altijd aangifte te doen.

Banken, telecombedrijven en opsporingsdiensten werken volgens de politie steeds intensiever samen om bankhelpdeskfraude tegen te gaan. “Zo zijn de afgelopen maanden na langdurende rechercheonderzoeken enkele bendes opgerold. En banken hebben besloten de schade bij slachtoffers te vergoeden. In 2021 gebeurde dit in 92 procent van de gevallen. Meer informatie vind je op de website van je bank.”

Cookieinstellingen