Kunstenares uit Putte geïnspireerd door corona crisis

Foto: Jan Krijtenburg

De corona lockdown beïnvloedt heel de maatschappij en dus ook het werk van kunstenaars, zoals het geval bij Suzana Jovanovic, kunstenares uit Putte.

Vooral in haar laatste twee werken, waarvan één nog niet voltooid is, kwam ongemerkt de invloed van de corona crisis binnensluipen.

Invisible Pain

Het schilderij ‘Invisible Pain’ had als thema burnouts, depressie en eenzaamheid. Onbewust in het begin, en later bewust, werd dit werk beïnvloed door de gevolgen van de lockdown. Zoveel mensen die hun door jaren hard werken opgebouwde bedrijf tussen de vingers zien wegglippen en wanhopig zijn, ouderen die vereenzamen en hun kinderen en kleinkinderen niet meer zien en jongeren die thuis moeten blijven.

De regie kwijt

Suzana gaf, voor de lockdown, schilderlessen in De Bunt in Putte en onder haar leerlingen zijn ook een aantal wat oudere dames.Eén van haar leerlingen, de vijfentachtig jarige Jeanne Lacquemans, vertelde Suzana dat ze het zo erg vindt dat ze de regie over haar laatste levensjaren kwijt is.

Haar klacht is dat de lockdown alleen gaat over de duur van het leven, en niet van de kwaliteit ervan. Ze vertelde dat ze waarschijnlijk nog maar een paar jaar te leven heeft en dat ze zo graag die laatste jaren zelf zou beslissen over haar leven en bijvoorbeeld weer haar schilderlessen in De Bunt zou willen oppakken want daar wordt ze gelukkig van

Een andere kennis vanuit de schilderlessen vertelde dat zijn ouders, die in België wonen, vijf kinderen hebben, maar er maar één van hen af en toe zien door de corona maatregelen en daardoor doodongelukkig zijn.

Suzana werkt nog een aantal dagen in een winkel met veel oudere ‘kwetsbare’ klanten en ook daar hoort ze dezelfde klacht, “waarom mag ik zelf niet kiezen”. Een andere dame zei letterlijk, “ik wil mijn kleinkinderen weer zien, ook als ik er aan doodga”.

Goddess of Youth

Goddess of youth

Het andere schilderij de ‘Goddess of Youth’ is er een uit de ‘Goddess’ serie zoals bijvoorbeeld de Goddess of Autumn, Birds Goddess en the Goddess of the Winter Magic (Op Suzana’s website suzanasjuart.com zijn deze en vele andere schilderijen te zien).
Het begon als een schilderij waar haar model de karaf met ‘levenselixer’ of eeuwige jeugd, in haar armen geklemd heeft. Al schilderend kreeg het gezicht op het schilderij een droevig gezicht. Toen Suzana’s model dit zag, vertelde ze dat dit precies was hoe ze zich voelde in deze tijd.
Ze had het gevoel dat haar jeugd, op het schilderij gesymboliseerd door de karaf, van haar afgepakt werd.

Je ziet alleen de ogen

Ook Suzana’s zoon, Giovanni, heeft dat gevoel. Als jongere wil je uitgaan, flirten en daten maar dat kan allemaal niet. En, klaagde hij, als je nu een meisje ziet in de winkel dan heeft ze altijd een mondkapje voor haar gezicht zodat je alleen haar ogen ziet en niet haar hele gezicht.
Ook een meisje meenemen naar je vriendengroep om elkaar ook in die omgeving beter te leren kennen kan en mag nou niet.

De vraag die Suzana stelde in haar schilderijen is of het focussen op de duur van het leven niet teveel ten koste gaat van de kwaliteit van het leven, zowel voor ouderen als voor jongeren.

Links: detail van ‘Goddess of Youth’  en rechts: ‘Invisible Pain’

 

Links

Reacties