Bijzondere zescilinder motorfiets met twee turbo’s uit Ossendrecht

De trotse eigenaar bij zijn droommotor
De trotse eigenaar bij zijn droommotor
Foto: Jan

De eigenaar van Motorservice Ossendrecht bouwde zijn eigen droommotorfiets op basis van een Honda CBX zescilinder uit 1979.

John Breen, de eigenaar van de Ossendrechtse motorzaak, kocht bijna twintig jaar geleden een tweedehands Honda CBX1000, met het idee deze een klein beetje aan te passen. Dit type Honda stond bekend om zijn prachtige zescilinder motorblok, volgens John nog steeds het mooiste motorblok ooit, maar de wegligging liet te wensen over.

Het imposante brede 6 cilinder motorblok

Met een andere achtervork als vervanging van de wat zwakke originele achtervork zou het probleem van de wegligging verholpen moeten zijn. Het idee was om er een sterkere aluminium achtervork van een Yamaha in te zetten maar uiteindelijk werd er een compleet frame van een Yamaha sportmotor aangeschaft waar de voorkant afgezaagd werd.

Samen met Jan Touw uit Ossendrecht werd een nieuwe voorkant bedacht en gemaakt, die door Jan Touw deskundig aan het Yamaha achterframe bevestigd werd.

Met een eigenbouw carbon benzinetank en twee turbo’s op het blok deed John met zijn project mee aan de eigenbouw verkiezing van het motorblad KicXstart en won de eerste prijs als ‘Streetfighter van het jaar 1999’.

De middenposter uit het blad kicXstart uit 1999 met John zijn CBX Biturbo Special

Helaas bleek dat de afstelling met de twee turbo’s in combinatie met de originele carburateurs niet goed rijdbaar te krijgen was, met als ultiem gevolg dat na verloop van tijd, en experimenten met de afstelling, de twee middelste zuigers smolten door oververhitting.

Na deze teleurstelling lag het project een tijd stil, ook omdat John het druk had in zijn motorzaak, maar in 2004 werd de draad weer opgepakt en is John gaan experimenteren met een injectiesysteem. Eerst van een Kawasaki motorfiets en toen dat niet voldeed met een DTA injectiesysteem en motormanagement voor rallywagens.

Hiermee was het blok eindelijk goed af te stellen. Zonder turbo’s kwam het blok al aan 120 pk aan het achterwiel, wat een stuk meer is dan de originele 105 pk aan de krukas.

John had er weer zin in en de Yamaha voorvork werd vervangen door een modernere voorvork van een Suzuki Hayabusa en de wielen van de motor werden vervangen voor de nog mooiere en lichtere wielen van een Aprillia sportmotor.

De motor zit vol mooie technische details

Op de vraag aan John of de motor nu helemaal klaar is, was het antwoord duidelijk. Zoals elke zelfbouwer zal beamen is een zelfbouwmotor nooit klaar. Nu de motor goed loopt met de injectie en twee turbo’s is de bedrading aan de beurt, het dashboard kan moderner en, tja, een stukje mooi spuitwerk is ook altijd leuk.

De CBX Biturbo Special van John Breen is meestal te zien in zijn showroom aan de Molenstraat in Ossendrecht.

De CBX Biturbo Special anno 2017 in de showroom

Cookieinstellingen