Fiore Henken presenteert haar werk bij Arsis

Foto: Jan

Donderdagavond, op de eerste thema avond bij Arsis na de zomerstop, presenteerde kunstenares Fiore Henken uit Roosendaal haar werk en werkmethode.

Zoals gewoonlijk vond de thema avond plaats in het Arsis gebouw aan de Kometenlaan 38 in Bergen op Zoom waar de wanden van de grote zaal al vol hingen met werken van Fiore.

Nadat de meeste bezoekers al wat rondgekeken hadden en een kopje koffie of thee hadden gehad, kondigde Christine Veraart de spreekster van deze thema avond aan, Fiore Henken.

Fiore Henken

Fiore is lid van Arsis sinds de leden van het Beeldend kunstenaars Collectie Roosendaal overgegaan zijn naar Arsis. Zij woont in Roosendaal en schildert al dertien jaar. Op deze avond vertelde Fiore wat over haar werk, haar inspiratie en haar manier van werken, terwijl haar echtgenoot de laptop met de presentatie bediende.

Na haar opleiding woonecologie aan de universiteit in Wageningen heeft Fiona tot 2006 in de onroerend goed sector gewerkt, onder andere bij de stadsontwiikkeling in Roosendaal. Dertien jaar geleden is ze daar mee gestopt en is begonnen met schilderen (en piano spelen).

Haar eerste kunstopleiding had ze bij de School voor expressie in Roosendaal waarna ze diverse workshops gevolgd heeft. Na zes jaar studie is Fiona afgestudeerd aan de St Lucas kunstacademie in Kapellen in België en tot 2018 was ze aangesloten bij het Beeldend kunstenaars Collectie Roosendaal (BKC).

De presentatie

Fiore haar presentatie begon met een foto van twee doeken die ze gemaakt had naar aanleiding van haar verhuizing naar een waterrijk gebied. Ze was geboeid door de veranderende kleuren van de vegetatie en heeft dat in haar werk vastgelegd.

Door de presentatie heen gebruikte Fiore foto’s van haar werk, waarbij ze uitlegde wat hiervoor haar inspiratie was en welke technieken ze gebruikte Qua technieken is ze erg veelzijdig en gebruikt niet alleen verschillende technieken en materialen maar combineert deze ook in haar ‘mixed media’ werken.

Fiore maakt haar werken op verschillende achtergronden zoals papier, hout en canvas en gebruikt daarbij acrylverf, olieverf,verf op waterbasis, verschillende soorten inkt, vetkrijt en andere materialen zoals oude kranten en zand.

Zo heeft ze een Italiaanse krant waarin veel Italiaanse ‘voetbal scheldwoorden’ in stonden, verwerkt in een werk wat een Italiaans dorpje uitbeeldt, maar als je het van dichtbij bekijkt kan je de scheldwoorden nog lezen in de krantenknipsels.

Zelf noemt Fiore haar stijl Abstract expressionisme, een in New York ontstane kunststroming die in de periode tussen 1946 en 1960 populair was.

Haar onderwerpen zijn heel gevarieerd, landschappen, steden en (oude) gebouwen, portretten en modellen maar ook de natuur. Zo had ze als voorbeeld een schilderij dat ze gemaakt had van een slak die over haar glazen tafel kroop.

Eén van de technieken die Fiore gebruikt is het uitsnijden van kleinere stukken uit een groot werk of een detail schilderen van een object zoals een stapel hout of een oud gebouw. Niet verwonderlijk gezien haar bouwkundige achtergrond heeft Fiore een voorliefde voor oude gebouwen.  Vaak zijn foto’s die Fiore maakt tijdens haar reizen een inspiratie voor haar werken.

Wie ben ik ?

Een bijzonder moment voor Fiore was het bezoek aan Manifesta 9, in 2012 in Genk in België. Manifesta is een Europeese Biennale van hedendaagse kunst die telkens op een andere locatie in Europa gehouden wordt.  Manifesta 9 in genk was een expositie van diverse kunstenaars in de gebouwen van een oude mijn. Haar voorliefde voor oude gebouwen, de oude mijn en haar jeugd in het Zuid Limburgse mijngebied, gecombineerd met de kunst expositie…. alles viel hier op zijn plaats.

De schoonheid en charme van de vervallen gebouwen op het mijn-complex inspireerde Fiore tot een andere kunstvorm namelijk dichten.

Aan de hand van haar beleving in Genk maakte ze bij een aantal foto’s gedichten waarvan ze er een in haar presentatie liet zien.

Op de foto van een deel van een oude fabriekstrap bij het gedicht, is ook duidelijk haar voorkeur voor details en oude gebouwen te zien.

Geboortegrond 2017

Geboortegrond was een thema van het Blanco samenwerkingsproject, oorspronkelijk begonnen bij BKC in Roosendaal en na het samengaan met Arsis verder gegaan onder de vlag van Arsis. Er deden veertien kunstenaars mee die elk weer een heel andere invulling aan het thema gaven.

De invulling van het thema geboortegrond door Fiore was een ‘Ego document’, een boekwerk waarin Fiore  haar dromen, de realiteit en de geschiedenis in foto’s, tekeningen en gedichten en teksten laat zien. De rode draad in haar interpretatie is Zuid-Limburg, de kolenmijnen en de omgeving.

Fiore bij de presentatie van ‘Geboortegrond’ op 24 mei 2018 bij Arsis

Boven de lessenaar met haar Ego-document hing een lijst met wat lijkt op baby sokjes maar het bleken baby mouwtjes te zijn. Deze had Fiore meegenomen toen ze op haar 17e van huis ging en altijd bewaard. Ook in de presentatie deze avond bij Arsis liet ze een afbeelding van de sokjes die geen sokjes waren zien.

Meesters en marodeurs

Een heel ander onderwerp waar Fiore deze avond over vertelde was het verhaal van het ‘plunderen’ van de kunstcollectie van de rus Nikolai Chardzjiev. zoals beschreven in het boek Meesters en marodeurs van Hella Rottenberg (marodeur betekend plunderaar).

Deze Chardzjiev had een grote hoeveelheid Russische avant-garde kunst Rusland uit gesmokkeld. Een collectie die door corrupte kunsthandelaren en notarissen en museum conservatoren is verdonkeremaand en waarover nog steeds rechtszaken lopen.

De moraal van dit verhaal. De mensen die veel geld aan kunst verdienen zijn meestal niet de kunstenaars.

Na nog een aantal kunstwerken en het verhaal erachter getoond en uitgelegd te hebben was het tijd om de kunstwerken die in de zaal hingen, en waarvan een aantal ook in de presentatie te zien geweest waren,  nog eens goed te bekijken en onder het genot van een drankje nog wat na te praten.

Links

Reacties