Deelnemers enthousiast over route 3e Brabantse Wal Classic

Zo’n vijfenzeventig equipes in voornamelijk klassieke auto’s, reden zondag mee, in de door GAC De Krabbenrijders georganiseerde Brabantse Wal Classic.

3e Brabantse Wal Classic

Vanaf acht uur ’s morgens arriveerden de deelnemers in hun klassiekers op het grote parkeerterrein van Partyhoeve Natuurlijk! Kloof aan de Zurenhoek 5 te Bergen op Zoom. Om te beginnen was er een kop koffie en vanaf negen uur vertrokken de deelnemers één voor één voor een rit in twee etappes. Een ochtendrit, uitgezet door Herry Houg en een middagrit, uitgezet door Richard Dekkers.
De ochtendrit eindigde weer op het parkeerterrein van Partyhoeve Natuurlijk! Kloof waar de lunch gebruikt werd, om daarna weer met een volle maag aan de middagrit te beginnen.

Er werd gereden in drie klassen, de Sportklasse, voor de rijders die serieus meedoen voor het NRF kampioenschap Klassiek, de Toerklasse die ook nog een wedstrijdklasse is, en de Recreatieklasse, die zoals de naam al aangeeft, voornamelijk voor de lol van het rijden is bedoeld.

De organisatie van deze 3e Brabantse Wal Classic was in handen van Henk Melkert en Cas Segers en er werken zo’n twintig vrijwilligers mee om de hele dag soepel te laten verlopen.

Cas Segers legde uit hoe zo’n rit in elkaar zit.  Alle equipes krijgen een boekje met kaarten. Aan de hand van deze kaarten moeten ze controlepunten vinden en dat binnen een bepaalde tijd.

Brabantse Wal Classic

Het boekje met kaarten, in dit geval voor de Toerklasse

Een controlepunt bevat een geel bord met een letter. Die letter moeten ze noteren zodat uiteindelijk aan de volgorde van de letters te zien is of een equipe de route juist gereden heeft. Hoe hoger de klasse waar een equipe in meedoet, hoe lastiger de route.

Brabantse Wal Classic

Cas Segers legde uit wat de borden en vlaggen betekenen

Ook de tijd is belangrijk dus bij aankomst na de rit laat de navigator zijn kaart met letters zien en wordt de tijd genoteerd.

Brabantse Wal Classic

Een deelnemer checkt in na de ochtendrit

Cas Segers vertelde dat het belangrijkste van de Brabantse Wal Classic is, dat de deelnemers met een lach op hun gezicht de finish over komen. Het moet, zoals Cas zegt, een ‘feel good day’ zijn. Om die reden is er bewust voor gekozen om de rit ook niet al te moeilijk te maken. Vooral voor de Recreatieklasse en de Toerklasse moet het vooral een dag lekker rijden zijn.

Het is een rit voor klassieke auto’s (van voor 1984) maar ook hier doet de organisatie niet te moeilijk. Als een deelnemers een klassieker niet op tijd klaar heeft voor de rit mag hij of zij best met een modernere auto meerijden, alleen dan niet voor de punten.

 

Historie

De Brabantse Wal Classic is de opvolger van de, ook door de Krabbenrijders georganiseerde Oosterschelderit.  De Oosterschelderit werd van 2004 tot 2014 verreden, hoofdzakelijk in Zeeland. Omdat de organisatie voor 2015 wat anders wilden, is gekozen voor de Brabantse Wal maar toch nog met een stukje route in Zeeland waar tot aan Yerseke wordt gereden.

 

Enkele deelnemers

Er waren 75 deelnemende equipes, Enkele daarvan hebben we nader bekeken.

 MG model P uit 1934
De deelnemers kwamen uit heel Nederland en uit België. Er waren 75 equipes, dus 150 deelnemers. De oudste auto was een MG P model  uit 1934 gereden door rijder Raineir Karthans en navigator Jan van Berlo uit Eindhoven.

Brabantse Wal Classic

Raineir Karthans en zijn schoonvader en navigator Jan van Berlo

Aan deze auto zit een leuke historie. Rainier heeft de MG in 2015 gekocht van een man van 71 jaar oud die de auto 54 jaar in bezit had gehad. Op zijn 17e had deze man deze MG gekocht, hij heeft er 13 jaar in gereden en daarna heeft de auto 41 jaar stilgestaan. Dit was de eerste wedstrijd die Rainier met de MG reed. Ze reden mee in de Toerklasse en eindigde op een 17e plaats in deze klasse.

MG A
Een andere mooie, maar iets nieuwere MG was de MG A uit 1961 van Rene Roelofs, vorig jaar winnaar van de Sportklasse bij de 2e Brabantse Wal Classic.

Brabantse Wal Classic

Rene Roelofs in zijn MG A

Roelofs heeft deze MG al ruim 10 jaar  en rijdt er zo’n tien van dit soort ritten per jaar mee. Hij had genoten van het rijden deze ochtend en vond het weer een geweldige rit. Uiteindelijk behaalde hij, met zijn navigator Rene Verschoor de 3e plaats in de Sportklasse.

Ford Mustang
Een heel ander soort wagen was de Ford Mustang uit 1967 van Guido Kerkhofs met navigator Gary Meers uit België. Met hun Amerikaanse muscle car behaalde ze een 16e plaats in de Toerklasse.

Brabantse Wal Classic

Guy en Gary voor hun klassieke Amerikaanse muscle car

Guy en Gary rijden de meeste grote rally’s in Nederland en België met deze Mustang die al ruim 10 jaar in het bezit van Guy is.

Ford Escord
Ook uit België komen Gerrit van Damme met zijn vaste navigator en partner Tina Cole. Zij rijden deze Brabantse Wal Classic voor het eerst in hun Escort MK1 uit 1974. Gerrit heeft de Escort zelf omgebouwd als replica van de rally auto van Hannu Mikkola, een Finse rally rijder en voormalig wereldkampioen rally.

Brabantse Wal Classic

Gerrit van Damme met zijn vaste navigator en partner Tina Cole.

In het klassement voor de Toerklasse eindigden ze met hun kleurig bestickerde en van schijnwerpers voorziene Ford Escort op de 30e plaats in hun eerste Brabantse Wal Classic.

Morgan 4/4
Rijder Fred de Jong en navigator Sipke Lautenbach rijden met hun Morgan 4/4 uit 1981 voor het eerst in de Sportklasse mee, na twee keer eerder de Toerklasse van de Brabantse Wal Classic gewonnen te hebben.

Brabantse Wal Classic

Rijder Fred de Jong en navigator Sipke Lautenbach rijden met een Morgan 4/4 uit 1981

Fred de Jong heeft deze klassiek Engelse sportwagen in 1981 nieuw gekocht en rijdt voor de 3e keer mee in de Brabantse Wal Classic. Na een dag genieten van de mooie route en hun klassiek sportwagen eindigden ze op de 17e plaats in de Sportklasse.

Uitslagen

De eerste plaats in de Sportklasse werd gewonnen door het equipe van Jacqueline Zuiderwijk met navigator Jürgen Donders met een MG B uit 1971. Jacques Roset met navigator Johan van Geel werd tweede in een Renault R12 Gordini uit 1971 en Rene Roelofs en navigator Rene Verschoor in hun MG A uit 1961 werden derde in de Sportklasse.

In de Toerklasse ging de eerste plaats naar Tim van Samang met navigator Femke Kerkhofs met hun Citroen Dyane 6 uit 1969. De tweede plaats was voor Gerard van Nunen en Rob van Nunen met hun MG B uit 1965 en de derde plaats was voor Richard en Margriet Faas in hun Austin Mini uit 1973.

Bij de Recreatieklasse waren Joost en Jans de Jong de winnaars met hun Citroen 2CV6 uit 1976. Floor en Bart Meyers werden tweede met een Triumph TR250 uit 1968 en Marcel van der Burg met navigator Lodewijk van der Klein werd derde in een Opel Commodore uit 1976.

 

De afsluiting

Rond vier uur ’s middags werden de deelnemers weer terugverwacht van de middag etappe. Vanaf kwart voor vijf stond er daarna een buffet voor de deelnemers klaar bij Partyhoeve Natuurlijk! Kloof.

 

Links

Reacties