De Biënnale van Venetië in Bergen op Zoom

Foto: Jan

Bij Arsis Kunst en Sociëteit aan de Kometenlaan in Bergen op Zoom, werd donderdag een thema avond gehouden over de Biënnale van Venetië.

De avond was georganiseerd door Irene Weug en Christine Veraart, nadat zij beide met hun partners de 57e versie van de Biënnale bezocht hadden.

Leden van Arsis die de Biënnale bezocht hadden, waren uitgenodigd om tien van hun foto’s die hen het meest aanspraken of geraakt hadden in te sturen en op deze avond te presenteren.

Het was een interactieve avond waarbij onder de presentaties vrijelijk gediscussieerd kon worden over de getoonde kunst.

De Biënnale

De Biënnale van Venetië is een internationale kunstmanifestatie in Venetië die sinds 1895 om het jaar jaar in de zomermaanden van juni tot november gehouden wordt (elke twee jaar dus ‘Biënnale’). Meer dan twintig landen hebben elk een apart tentoonstellingsgebouw in het stadsdeel Castello en in de Arsenale is er een, door een curator samengestelde, thema-tentoonstelling.

Irene Weug

De avond werd geopend door Irene Weug. Zij vertelde hoe zij de Biënnale beleefde. Er is zoveel te zien en zo veel verschillende soorten kunst op verschillende locaties door Venetië, dat iedereen zijn eigen Biënnale samensteld. Voor Irene is het “het Lowlands van de beeldende kunst”.

Eén van de kunstobjecten die haar aansprak waren vier posters van John Waters in jaren 60 stijl met teksten over kunststudie. ‘Study Art for breeding or Bounty’, ‘Study Art for Fun or Fame’, Sudy Art for Prestige or Spite’ en ‘Study Art for Pride or Power’.

Er ontstond direct een levendige discussie over hoe deze teksten geïnterpreteerd moesten worden. Google werd er bij gehaald, Engels sprekende familieleden werden gebeld en vertaalsoftware op de mobiel werd gestart. Het was dus duidelijk dat de kunstenaar zijn publiek geraakt had.

Irene had ook een gerepareerd kledingstuk meegenomen dat op de Biënnale tot kunst was gepromoveerd op een expositie van een Taiwanese kunstenaar, Lee Mingwei.

Deze Lee Mingwei had kleding van slachtoffers van de Twin-Towers, gerepareerd als kunst, met draden verbonden aan klossen garen aan de wand. Op zijn expositie op de Biënnale repareerde hij kleding van bezoekers met kleurig draad en ging ondertussen met hen in gesprek.

Simon van Dijk

Na de tiende foto van Irene kwam Simon van Dijk met maar vier foto’s die hij het hoogtepunt van de Biënnale vond. Eén van de foto’s was van een tekening waar meerdere tekeningen over elkaar heen gemaakt waren. Heel bijzonder. Hoewel hij en Irene samen de Biënnale bezocht hadden was meteen duidelijk dat beide het op hun eigen manier beleefd hadden.

Maarten van ’t Hof

Dat kunst ook heel veel humor kan bevatten bleek uit de presentatie van Maarten van ’t Hof. Een aantal van zijn foto’s gingen over het project ‘Treasures from the WRECK of the Unbelievable’ van de kunstenaar Damien Hirst.

Deze Damien had een hele documentaire over de berging van de kunstschatten uit het scheepswrak uit de Romeinse tijd, de Unbelievable. Met video en een hele expositie antieke kunstobjecten liet hij de kijker in de waan met echte antieke kunst te maken te hebben, totdat het opeens opviel dat het wel vreemd was dat er een ‘klassiek’ Mickey Mouse beeld werd opgedoken en dat op één van de gevonden zwaarden ‘Sea World’ geschreven stond.

Het was inderdaad ‘Unbelievable’. Een project waar de kunstenaars met zijn team tien jaar aan gewerkt heeft.

Christine Veraart

Christine, die samen met Maarten de tentoonstelling bezocht had, had weer andere hoogtepunten bij haar foto’s, zoals ruwe bronzen objecten van de kunstenaar Sui Jianguo. De één vond het niets bijzonder terwijl de ander het prachtig vond en closeup foto’s van het scherm maakte.

Corine Heijmans

Na een korte pauze om een andere laptop aan te sluiten op de beamer en op te starten, was het Corine die haar Biënnale foto’s presenteerde. (Corine wiens expositie ‘Zou alles daar anders zijn’  tot eind oktober in de Arsis galerie te zien is) was net een week terug uit Venetië.

Naast schilderen, fotografeert Corine ook, en zij was erg gecharmeerd van de zwartwit foto’s van de Belgische fotograaf Dirk Braeckman maar ook van de video ‘The Snow Monkeys of Texas’ (Do Snow Monkeys Remember Snow Monkeys?) van Shimabuku. Dit was een video met als thema het aanpassingsvermogen aan een nieuwe omgeving van mens en dier.

Kees Krijntjes

Als laatste presenteerde Kees zijn foto’s van de Biënnale. Een interessante was een beeld van een op zijn handen staande man. Het leek levensecht maar hier rees toch de vraag of dit kunst was of techniek omdat het een vergrote ‘afdruk’ in brons was van een afgietsel van een model.

Geluid in kunst

Toen alle presentaties bekeken waren, liet Irene Weug wat muziek van de Biënnale horen die in het paviljoen van Libanon afgespeeld werd in een donkere ruimte met lichteffecten. Mannen en vrouwenkoren die in een onverstaanbare taal zongen. Dit als illustratie dat ook geluid een steeds groter rol speelt in de beeldende kunst.

Met ruim twintig bezoekers/deelnemers, boeiende presentaties en interessante discussies konden de organisators terugkijken op een geslaagde avond.

Aan/uit gekleed door Weug & Warmoeskerken

De eerstvolgende activiteit van Arsis is de opening van de tentoonstelling “Aan/uit gekleed door Weug & Warmoeskerken” op vrijdagmiddag 3 november in Galerie Arsis in de St Annastraat in Bergen op Zoom.

Cookieinstellingen