Student en bibliotheekbezoeker Shashi (24): "Het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek is écht super handig!”
Ook jongeren hebben vragen
Veel mensen denken dat jongeren alles online wel snappen. Maar dat klopt niet altijd. Ook jongeren hebben vragen. En soms weten ze niet waar ze die kunnen stellen. Shashi (24) woont en studeert in West-Brabant en is van Surinaams-Hindoestaanse afkomst. Hij deelt zijn ervaring met het Informatiepunt Digitale Overheid, kortweg het IDO in de bibliotheek.
Niet altijd duidelijk
Online informatie is echt niet altijd duidelijk. "Had ik maar eerder van IDO gehoord," zegt Shashi. "Want een beetje hulp bij de online overheid is eigenlijk super handig.” Hij vertelt hoe hij zijn DigiD aanvroeg toen hij 17 was. "Dat deed ik samen met mijn ouders, want ik snapte niet meteen hoe het werkte. Later moest ik ook dingen regelen met DUO en Studielink. Door de hoeveelheid informatie zag ik door de bomen het bos niet meer. Ook wist ik niet altijd precies wat ik moest doen. Dan is het fijn als iemand even met je meekijkt."
Hoezo snap je dat niet?
Volgens Shashi is schaamte een groot probleem. "Als je iets niet weet, voelt dat vervelend. Vooral als mensen zeggen: ‘Hoezo snap je dat niet? Je bent toch jong?’ Dan durf je geen hulp meer te vragen." Voor Shashi speelt ook zijn achtergrond een rol. "In de Surinaams-Hindoestaanse cultuur wordt vaak gezegd dat je zelf je zaken moet regelen. Hulp vragen voelt dan als iets zwaks. En over geld praten? Dat doen we liever niet. Dat maakt het nóg lastiger om hulp te zoeken, ook al heb je die echt nodig."
Niet verwacht, maar wel gevonden
Veel jongeren denken nog steeds dat de bibliotheek alleen voor boeken is. "Maar dat is écht achterhaald," zegt Shashi. "Je kunt er ook terecht voor hulp bij allerlei zaken waar je als jongere vragen over hebt.”
Je kunt in de bibliotheek terecht als je bijvoorbeeld niet weet hoe je een DigiD moet aanvragen. Maar ook als je hulp nodig hebt bij het terugvragen van de loonheffing van je bijbaan. Of als je niet weet of je recht hebt op studietoeslagen, en hoe je die dan moet aanvragen. “Ik was echt positief verrast dat ik mijn vragen in de bibliotheek kon stellen. Als ik iets niet snap, wil ik gewoon iemand kunnen vragen: hoe werkt dit? En dat kan daar. Gratis. Zonder oordeel. Je hoeft het niet alleen te doen.”
Hulp nodig? Je bent welkom!
Weet je niet hoe je iets moet regelen met de overheid of de gemeente? Kom dan naar het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek bij jou in de buurt. Het is gratis voor iedereen en altijd zonder afspraak in de bibliotheek bij jou in de buurt
Het is vertrouwelijk, niemand oordeelt en geen vraag is te dom. Iedereen heeft recht op hulp.
Meer informatie vind je op www.bibliotheekwb.nl/ido