Open huis bij Arsis aan de Kometenlaan in Bergen op Zoom

Foto: Jan

Donderdagavond stelden bij Arsis aan de Kometenlaan een aantal kunstenaars hun atelier open voor het publiek en bovendien onthulde Gerard Fransen zijn nieuwste werk.

Normaal worden de thema avonden van Arsis op de vierde donderdagavond van de maand gehouden maar omdat dat de dag na kerst is, koos de activiteitencommissie bestaande uit Christine Veraart en Irene Weug, deze keer voor de 3e donderdagavond.

Christine Veraart, die normaal de presentatie van de avond doet, was ziek dus deed Irene Weug, voor een flink gevulde zaal, de opening van de avond.

Irene Weug opende de avond

Gerard Fransen

Voor in de zaal, op een plateau, stonden twee objecten, onder een doek verstopt. Dit waren de nieuwste werken van Gerard Fransen.

Nadat Irene Gerard aangekondigd had vertelde hij hoe hij tot zijn nieuwste werk gekomen was. Jaren geleden las hij een boek over een man die onschuldig in een Amerikaanse gevangenis was beland. na vijftien jaar bleek hij toch onschuldig en werd vrijgelaten. Helaas was hij zo geestelijk misvormd door zijn ervaringen in de gevangenis dat hij niet meer kon functioneren in de maatschappij en uiteindelijk zelfmoord gepleegde.

Gerard wilde in deze twee objecten de gevangenschap weergeven in het ene object en de vervormdheid in het andere. Als eerste onthulde hij het beeld dat de gevangenschap symboliseerde.

Het eerste object wordt onthuld

Het is een kubus, bestaande uit stalen veren, staalspaanders en wit marmer. Voor een speciaal effect had Gerard een lamp achter het werk gehangen, een beslissing die de nodige commentaren en discussies uitlokte met het publiek.

Na de gevangenschap was de vervormdheid aan de beurt. Hier had Gerard een blok diabas, een donker soort basaltachtig hardsteen voor gebruikt en hier met beitels, schuren en slijpen een verwrongen vorm aan gegeven.

De gevangenschap en de vervormdheid naast elkaar

Open huis

Na de onthulling Nodigde Irene de aanwezigen uit om het gebouw door te lopen en alle open ateliers te bezoeken. Het is misschien wel de laatste kans om deze ateliers te zien want het pand aan de Kometenlaan gaat door de eigenaars verkocht worden in 2019. Het zal plaats moeten maken voor zorgwoningen dus alle kunstenaars zullen een nieuwe plek moeten zoeken. De voorzitter van Arsis, Maarten van ’t Hof, is nu hard op zoek naar een nieuwe locatie, voor zowel de ateliers voor de zestien kunstenaars die nu van het pand gebruik maken, als de gezamenlijke ruimte voor thema avonden en dergelijke.

Maar nu is het pand er nog en kan er nog steeds gebruik gemaakt worden van de ateliers en de gezamenlijke ruimte.

Een aantal kunstenaars die hier hun atelier hebben, had deze avond ook werk in de grote zaal staan, zoals onder andere Henk Nuijten.

Henk Nuijten

Van Henk stond er een opstelling met gaas en dia’s in de zaal en hingen er twee werken aan de muur.

Henk bij zijn ’twin towers’

Henk is bij Arsis bekend als de man van het vinden en krijgen. Voor zijn werk gebruikt hij vaak materiaal dat hij van iemand krijgt of zomaar ergens vindt. Voor zijn ’twin towers’ begon het met een stapel van duizenden  dia’s in rekken die hij kreeg en een metalen camping krukje. Een paar maanden nadat hij de dia’s gekregen had kwam Henk op het idee om de dia’s met gaas en een krukje te combineren en toen bij een eerste poging alle dia’s over de grond gingen vond Henk het eigenlijk wel een mooi patroon. Voor de stevigheid werd er nog een stuk betonijzer tussen het gaas gestoken en het kunstwerk was daar. Voor elke expositie wordt het werk opnieuw opgebouwd.

Henk heeft zijn atelier op de eerste verdieping van het pand. Hij werkt intuïtief en meestal abstract en voor zijn schilder en tekenwerk wordt hij geadviseerd door Jan Wessendorp, één van de oprichters van Arsis. De laatste tijd werkt hij, geïnspireerd door het werk van de Nederlandse kunstenaar Paul Citroen, ook figuratief. Aan de wand in de zaal hing ook een grote door Henk gemaakte portrettekening.

 

Anne-Marie Dagelinckx

Van Anne-Marie stond het resultaat van het Community Art project ‘Beeld met plezier’ in de zaal. Een blauw hart van brons dat ontworpen is door Anne-Marie, samen met bewoners van Gageldonk West, volwassenen, kinderen en vluchtelingen. De bedoeling is dat het hart begin 2019 op een twee meter hoge betonnen sokkel in de wijk komt te staan.

Anne-Marie is een veelzijdig kunstenares die naast het maken van bronzen en keramieke-beelden ook schildert, mode ontwerpt en maakt, workshops geeft en projecten doet met jongeren. Voor Anne-Marie is het vervaardigen van de beelden de hoofdzaak en zorgt schilderen voor wat afwisseling.

Anne-Marie Dagelinckx bij het blauwe hart

Niet alleen in Nederland is deze kunstenares actief. Anne-Marie exposeerde haar werk ook in Frankrijk, België, Duitsland, Portugal en Zuid-Afrika. In 2006 won zij zelfs de publieksprijs voor één van haar beelden in Nogent sur Seine in Frankrijk.

 

Bernd Schoemaker

Bernd schildert maar maakt ook sieraden Zijn schilderijen zijn figuratief maar bevatten ook symboliek.

Bernd in zijn atelier tussen zijn schilderijen

Sieraden die Bernd gemaakt heeft

Frans van Drunen

in de hal op de eerste verdieping staan een aantal werken van Frans, en nog meer werken zijn te vinden in zijn atelier dat aan de hal grenst. Frans maakt grafisch- en beeldhouwwerk.

Voor het beeldhouwwerk gebruikt hij graag albast omdat dit een fijn materiaal is om mee te werken volgens Frans. Albast is een steensoort die zo dun te bewerken is dat er licht doorheen kan schijnen.

Frans tussen zijn werken

Voor zijn grafische werk gebruikt Frans verschillende technieken. Zo maakt hijlinosnedes, waardoor er maar een beperkte serie werken gedrukt kan worden maar ook experimenteerd hij met alternatieve drukmethode zoals met soorten plakband en pleisters die op een vlak gemaakte binnenkant van een kartonnen drankpak geplakt worden. Door hier een afdruk van te maken worden aparte vormen gecreëerd.

Frans is gepensioneerd en doet dit puur omdat hij het zelf fijn vindt om mooie dingen te maken. Frans is van oorsprong geograaf en hierdoor geïnspireerd maakte hij voor de Academie voor Beeldende Kunsten in Brasschaat een volgebouwde en uit zijn voegen groeiende ‘stad’ van hout.

Hij werkt graag met alternatieve methodes en materialen. Zo hangt er in zijn atelier en prachtig kunstwerk in vier delen, gemaakt van papieren servetjes.

Elke Zimmerman

Ook op de eerste etage bevindt zich het atelier van Elke Zimmerman. Wat meteen opvalt bij het betreden van Elke haar atelier is de mannequin die in de hoek van de kamer naar een schilderij staat te kijken. het schilderij is een zelfportret van Elke. het symboliseert een stukje zelfreflectie.

Elke tekent en maakt schilderijen en heeft onder andere meegewerkt aan Heerlijke Kunst en Blanco.Voor het project Blanco had Elke een heel andere benadering dan de andere kunstenaars. Zij kwam niet met een kant en klaar werk naar de presentatie maar maakte het werk ter plekke. Met gekleurd zand tekende Elke deze ‘levensweg’ in verschillende kleuren en varianten op de ondergrond.

Elke is ook betrokken bij het M5 project, waar ze twee landschaps-schilderijen voor heeft gemaakt.Zij wordt geïnspireerd door mensen en hun omgeving.

Amie van Eekelen

Op de begane grond, niet ver van de ingang, bevindt zich het atelier van papierkunstenares Amie van Eekelen. Na haar opleiding publiciteits- en grafische vormgeving aan de Academie Beeldende Kunsten in Maastricht heeft Amie zich helemaal toegelegd op  het werken met papier. Vanaf het scheppen van papier (zelf papier maken van vezels) tot de vele aspecten van het werken met dit materiaal zoals ze nu doet.

Amie bij haar papierkunst

Een  papier-object van Amie dat in de grote zaal hangt is een wandkleed dat helemaal gemaakt is van aan elkaar genaaide theezakjes. gedroogde leeggemaakte theezakjes die door de verschillende soorten thee, verschillende kleuren kunnen hebben.

Het theezakjes wandkleed van Amie

het werk van Amie is veelal geïnspireerd door de natuur maar ook de actualiteit kan Amie inspiratie geven Zo hangt er in haar atelier een reeks papieren bootjes die aan touwtjes hangen, een werk geïnspireerd door de vluchtelingen die met bootjes naar Europa komen. Maar Amie beperkt zich niet tot de beeldende kunst. Ze is ook lid van zang- en muziekgroep Windkracht Vier waarmee ze ook optreedt.

Jan Wessendorp

Alséén van de oprichters van Arsis en het oudste Arsis lid, mocht werk van Jan Wessendorp niet ontbreken op deze avond. Jan Wessendorp werd geboren in 1940 in Soerabaja en begon met tekenen nadat hij met zijn moeder tijdens de tweede wereldoorlog in een jappenkamp zat. Aangekomen in Nederland volgde hij zijn opleiding bij de afdeling schilderen van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag.

Wessendorp beperkt zich niet alleen tot schilderen. Hij maakt ook prachtige grote objecten, zoals er twee van in de zaal te zien waren deze avond.

Wessendorp bij één van zijn objecten

Zoals zo veel getalenteerde kunstenaars in Nederland, kan ook Wessendorp niet alleen van zijn kunst leven. Daarom heeft hij parttime gewerkt als creatief therapeut op Vrederust en als docent tekenen en schilderen aan de St. Joost Academie in Breda.”

Zijn inspiratie haalt hij uit het gevecht met de donkere kant van het leven, de tragiek, de pijn en het leed en de overwinning daarop. Aan de wand in de zaal hingen ook twee van zijn vroege werken die de balans tussen donker en licht symboliseren

Een van de twee werken van Wessendorp die in de zaal hingen

Recentelijk hebben werken van Wessendorp ook in het Markiezenhof gehangen. Wessendorp heeft een eigen atelier waar hij het liefst alleen en onghestoord aan zijn schilderijen en sculpturen werkt.

 

Sevgül Sümer Dielemans

Sevgül Sümer is een schilderes met Turkse roots. Vanuit Turkije vertrok Sevgül naar de Verenigde Staten waar ze aan de State University in New York de opleiding schilderen en kunstgeschiedenis volgde.

In New York leerde zij ook haar man kennen, een Nederlander die ’toevallig’ de zoon is van Marius Dielemans die in de watertoren in Bergen op Zoom woonde. met hem is ze eerst in België gaan wonen en sinds vorig jaar woont ze met haar man in Bergen op Zoom, vlak bij de watertoren.

Sevgül Sümer Dielemans

Sevgül maakt beroepsmatig illustraties voor kinderboeken voor kinderen van drie tot twaalf jaar. dat zijn zowel schilderijen als digitaal werk. Ook werkt ze aan haar eigen project, een geïllustreerd boek waar ze ook zelf de tekst voor schrijft..

Haar inspiratie haalt ze uit de stress tussen tweedimensionaal en drie dimensionaal (met diepte) tekeken en schilderen. Vanuit haar oorspronkelijke cultuur wordt tweedimensionaal getekend en geschilderd maar in het westen wordt vaker met diepte en perspectief gewerkt.

Eén van de werken die Sevgül liet zien in haar atelier was ‘Tales from the Underground’, geïnspireerd op een verhaal van een meisje dat onderde grond leeft met ondergrondse wezens.

Links

 

Cookieinstellingen