Filosofielessen op LPS-scholen: “Belangrijk dat kinderen creatief en kritisch kunnen denken”

Deze week is het startschot gegeven voor een langdurige samenwerking tussen Lowys Porquin (LPS) en Kleine Grote Denkers. De komende vier jaar wordt filosofie een vast onderdeel van het lesaanbod op alle LPS-basisscholen in de gemeenten Bergen op Zoom, Steenbergen, Woensdrecht en Tholen.

Tijdens het startmoment eerder deze week is de samenwerkingsovereenkomst ondertekend door de voorzitter College van Bestuur van LPS, Stéphane Cépèro, en Ruud Verbraak en Kilian Schaap van Kleine Grote Denkers. Na een succesvolle pilot met LPS wordt de komende vier jaar het filosoferen geïntegreerd binnen alle LPS basisscholen. Kleine Grote Denkers heeft samen met leerkrachten van LPS verschillende filosofiematerialen ontwikkeld. Deze materialen worden ingezet in de onder- en bovenbouw, waardoor filosofie op een speelse manier onderdeel wordt van het lesaanbod.

Filosofielessen

Muriël van Kaam, leerkracht van groep 6/7B van basisschool De Borghoek: “Aan het begin van de filosofielessen vonden kinderen het lastig om verschillende meningen te hebben. Nu we wat verder zijn, hebben de kinderen geleerd dat je juist een andere mening mag hebben en dat daar ook een discussie over mag ontstaan.”

Creatief en kritisch denken

Ook Stéphane Cépèro is enthousiast: “We vinden toetsen en cijfers belangrijk, maar zeker zo belangrijk vinden wij dat kinderen creatief en kritisch kunnen denken. Daarmee kunnen zij een eigen mening vormen en die van de ander respecteren. Daarom is filosoferen een belangrijke pijler in ons koersplan en willen we hier als stichting structureel op inzetten.”

Cookieinstellingen