Arriva werkt in verschillende regio’s samen met SODA, de Service Organisatie voor Directe Aansprakelijkheid. Met deze samenwerking verhaalt Arriva schade op reizigers die overlast veroorzaken. Sinds kort zijn in alle bussen en treinen van Arriva stickers geplakt om overlastveroorzakers op de gevolgen van hun gedrag te wijzen. Ze betalen 313 euro schadevergoeding voor het veroorzaken van oponthoud en overlast. Dat meldt de vervoerder die actief is in onder meer West-Brabant.
Bij Arriva speelt (sociale) veiligheid een zeer belangrijke rol. Zo deed de vervoerder in 2023 al samen met SODA een drie maanden durende pilot. De positieve uitkomst was de preventieve werking die uitgaat van deze aanpak. Dat is ook de reden dat Arriva deze samenwerking voortzet en uitbreidt in al haar treinen en bussen. Hiermee onderneemt Arriva actie om de (sociale) veiligheid voor zowel reizigers als personeel in het openbaar vervoer te verbeteren.
Overlast en incidenten worden niet geaccepteerd
In alle treinen en bussen van Arriva krijgen reizigers informatie over SODA. Potentiële overlastgevers weten op die manier direct waarmee ze te maken krijgen als ze overlast veroorzaken.
Wat is SODA
SODA staat voor ‘Service Organisatie voor Directe Aansprakelijkheid’. SODA ondersteunt bedrijven bij het voorkomen van geweld, agressie en hufterig gedrag én ook bij het verhalen van directe- en indirecte schade op de daders. Dat gebeurt via een boete die voor het openbaar vervoer is vastgesteld op 313 euro. Deze aanpak zelf is niet nieuw. Deze wordt al jaren met succes toegepast in onder andere de retail.
Los van een bekeuring en strafproces vanuit Justitie
De aansprakelijkheidsstelling (civiel recht) staat los van een eventuele bekeuring en los van een mogelijk strafproces vanuit Justitie. De medewerkers van Arriva met handhavende bevoegdheden zijn opgeleid om de werkwijze in de praktijk toe te kunnen passen en kennen de juridische randvoorwaarden.